Autóklíma

  Autódiganosztika

  Gumiszerviz

  Gyorsszerviz

Tudnivalók a gumiabroncsról

Ezen az oldalon megpróbáljuk röviden összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat, ismereteket a gumiabroncsokkal kapcsolatban. Ezek az információk, tanácsok segítségére lehetnek a gumik kiválasztásakor, illetve hozzájárulhatnak az abroncsok élettartamának növeléséhez.

A gumiabroncs szerepe, funkciói

A gumiabroncsok biztosítják a kapcsolatot a gépjármű és az út között, részt vesznek a hajtó- és fékezőerő továbbításában, az út egyenetlenségeinek a kiegyenlítésében, meghatározzák autónk kormányozhatóságát, úttartását, tapadását. Tehát nagymértékben tőlük függ az autó biztonságos vezethetősége, és a kényelmes utazás, ezért semmiképp sem szabad elhanyagolni őket.

A gumiabroncs felépítése, szerkezete

Bár kívülről nézve ez nem látszik, az abroncs nem csak gumiból áll, hanem nagyon összetett szerkezetű. A szilárdság növelése érdekében gumiba ágyazott többféle acél- és textilbetét erősíti. A fő részei a következők:

1 - Belső réteg
Légzáró, szintetikus gumiborítás, a karkasz belső védő rétege. Tömlő nélküli gumiabroncsnál a fő szerepe a levegő tartása.

2 - Karkasz
Szövetbetét, mely vékony, párhuzamosan futó, gumiba ágyazott textil szálakból készül. Ezek a szálak adják az abroncs vázát és képesek a nyomásnak ellenállni.

3 - Perem
Kapcsolatot biztosít a keréktárcsa és a gumiabroncs többi része között. A gyorsító-, illetve a lassító-nyomatékot közvetíti a tárcsától a futófelületig, viseli és átadja a terheléseket.

4 - Peremhuzalkarika
Gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton. Akár 1800 kg súlyt is elbír károsodás nélkül.

5 - Oldalfal
Biztosítja a kapcsolatot a futófelület és a peremrész között. Rugalmasságával elnyeli az útfelületről érkező rezgések egyrészét.

6-7 - Merevítő övek
A legtöbbször acél szálakból felépülő övek körbefutnak az abroncs felső zónájában, és a futófelület stabilitását biztosítják: Megfelelően merevnek kell lenniük ahhoz, hogy meg tudják tartani az abroncs méreteit bármely körülmény közepette is. Keresztirányban is megfelelő merevséggel kell rendelkezniük, hogy ellen tudjanak állni a kanyarban ébredő erőknek. Ugyanakkor függőleges irányban rugalmasnak kell lenniük, hogy az útfelület egyenetlenségeiből származó rezgéseket elnyeljék. A kettő vagy több öv szorosan illeszkedik egymáshoz és körülbelül 60 fokos szöget zár be.

8 - Futófelület
Az abroncs mintázott része, mely a talajjal érintkezik Minden körülmények között tapadnia kell az úttesthez, ellen kell állnia a kopásnak és a lehető legkevésbé szabad csak felmelegednie.

A gumiabroncs fajtái

Téli gumi

Hóban, fagyban és latyakos időben, amikor a vezetés körülményei jelentősen romlanak, biztonságos célba jutásunk legfontosabb feltétele a megfelelő téli gumik használata. A nyári gumi 7C alatti hőmérsékleten megkeményedik, ezért még száraz út esetén is jelentősen veszít a tapadóképességéből, könnyen megcsúszik. A téli gumi a speciális alapanyagának köszönhetően hideg időben is rugalmas marad, így nagyobb mértékű tapadást biztosít, jelentősen csökkenti a fékutat. Futófelülete erősen tagolt, a mintaárkok mélyebbek és szélesebbek, így jobb a kapaszkodóképessége. A körbefutó és a haránt irányú barázdák segítik a vízelvezetést, megakadályozzák a vízenfutást, így javítják az úttartást.

Nyári gumi

Joggal gondolhatnánk, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli csúszós, latyakos utakra, az megfelel a nyári körülmények között is. Ez azonban nem így van. A téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik nyáron, mint fordítva. A téli gumik nyáron nem csak zajosabbak és gyorsabban kopnak, hanem a fékhatás is rosszabb lehet.

Négyévszakos gumi

Kényszermegoldásnak számít, mivel sem a téli gumi, sem a nyári gumi tulajdonságait nem érik el 100%-osan. Akkor válasszunk ilyet, ha a téli rossz időben kevesebbet autózunk, és rövid távon, nem túl nagy sebességgel közlekedünk. Leginkább a havas utakon teljesít rosszul, ezért ott érdemes használni, ahol a hideggel nem jár együtt a havazás.

A gumiabroncs jelölései

A gumiabroncsot a gyártás során különböző jelzésekkel látják el. Az abroncson ehhez hasonló méretjelzéseket találhatunk: P215/65 R15 89H.

Az első jelölés a gépjármű kategóriáját jelöli - a "P" személyautót (passanger car), az "LT" kisteherautót (light truck) jelenti.

Az első számérték a gumiabroncs szélességét adja meg milliméterben - ez általában 155 és 245 közötti.

A második szám a gumiabroncs oldalfalának aránya a szélességéhez képest - esetünkben a magasság 65 százaléka a szélességnek.

A következő betűjelölés az abroncs felépítését jelöli - az "R" betű radiált jelent, tehát a szövetréteg rétegsodronyai a peremek között sugárirányban futnak.

A harmadik szám annak a felninek az átmérőjét jelzi inchben (collban) megadva, amire a gumiabroncs való.

Az utolsó szám a gumiabroncs maximális terhelhetőségét adja meg.

Az utolsó betűjelölés a gumiabroncs a sebességi besorolása, amely azt jelzi, hogy az abroncs milyen maximális sebességig használható - minél magasabb a gumi sebességi besorolása, annál inkább ellenáll a súrlódásból felépülő hőnek, így jobb tapadást és stabilitást biztosít.

Használati és tárolási tanácsok

Az alábbiakban olvasható tanácsok betartása, a felsorolt ellenőrzések időszakos elvégzése a biztonságos közlekedés feltétele, és ahhoz is hozzájárul, hogy a gumiabroncs minél tovább megtartsa eredeti tulajdonságait.

Ügyeljen a következőkre:

Megfelelő levegőnyomás

A helyes levegőnyomásnak a biztonságos közlekedés és a gumiabroncs hosszú élettartama szempontjából is kiemelt szerepe van. A túl alacsony és a túl magas nyomás egyaránt növeli a gumik igénybevételét, és megakadályozza a futófelület mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az úttesttel, ezáltal rontja a menetstabilitást. A gumiabroncs nyomását rendszeresen, legalább havonta ellenőrizze! A jármű gyártója által megadott adatok, a karosszérián elhelyezett adattáblák vagy a gumiabroncs gyártójának adatai mérvadóak. A levegőnyomás mérését mindig hideg abroncsokon kell elvégezni. Ha meleg állapotban végzi a mérést, az ajánlott értékhez adjon hozzá 0,3 bar-t.

Szelepek ellenőrzése, cseréje

A szelep fontos szerepet játszik a gumiabroncs levegőnyomásának megtartásában. Előfordulhat, hogy az elöregedett szelepek nem bírják a közlekedés során rájuk ható centrifugális erőt, ami levegőszivárgáshoz vezet. Ezért fontos, hogy ellenőrizze rendszeresen a szelepek állapotát, és az abroncsok cseréjekor mindig cseréltesse ki őket.

A gumiabroncs sérülései, deformálódásai

Az útakadályon (pl. kátyú, vagy padka) nagy sebességgel történő keresztülhajtáskor sokszor csak az abroncs vázszerkezetét alkotó kordszálak sérülnek anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne. A gumiabroncs további használata általában a sérülés kiterjedéséhez vezet, és a gumiköpeny oldalán deformációk, dudorok jelenhetnek meg. Ezek a szálszakadás egyértelmű jelei. A kitüremkedés oka, hogy a belső levegőnyomást már csak a belső légzáró, ill. a külső burkoló réteg tartja bent. Az ilyen abroncs használata durrdefekt veszélyét rejti magában, ezért haladéktalanul ki kell cserélni.

A futófelület kopása

A gumiabroncs előrehaladott kopásánál - a csökkent bordamélység következtében - az abroncs már nem képes azt a vízmennyiséget elvezetni, mint korábban, ezért fokozottan nő a vízenfutás veszélye, és a fékezési tulajdonságok jelentősen romlanak. Ilyenkor a gumit cserélni kell. Rendszeresen ellenőrizze az abroncs futófelületét, hogy megállapíthassa, a cseréje mikor válik szükségessé. A gumiabroncs mintázatának mélysége soha nem lehet 1,6 mm-nél (téli gumi esetén 4 mm-nél) kisebb. Az ellenőrzés megkönnyítése céljából általában az abroncsok futófelületén, több helyen ún. kopásjelzőket helyeznek el. Ha a kopás olyan mértékű, hogy a kopásjelzők egy magasságban helyezkednek el a szomszédos bordával, ez azt jelenti, hogy a barázda mélysége már nem megfelelő.


Amennyiben az abroncsok kopása szabálytalan, az jelezheti, hogy az abroncsok levegőnyomása nem megfelelő, illetve a járműnek valamilyen futómű-problémája van. Ha a futófelület a két szélén mélyebb, mint a közepén, akkor az abroncs nyomása magasabb a kelleténél; ha pedig a futófelület közepén mélyebb, mint a szélén, az abroncs nyomása alacsonyabb a kelleténél. Ha a futófelület az egyik oldalon mélyebb, mint a másikon, ellenőriztesse a felfüggesztés beállítását.


A gumiabroncsok felcserélése

A gumiabroncsok rendszeres felcserélése - rotációja - elősegíti az abroncsok futófelületének egyenletesebb kopását és ezáltal a hosszabb élettartamot. Ezt ajánlott legalább 10.000 - 15.000 kilométerenként elvégezni. Cserénél célszerű a hajtott kerekeken levő abroncsokat azonos oldalon a nem hajtott tengelyre, a nem hajtott tengelyen levőket pedig a hajtott tengely ellenkező oldalára felszerelni. Öszkerékhajtás esetén mind a négy abroncsot átlósan célszerű cserélni. Figyelembe kell venni, hogy a forgásirányos abroncsok (melyek az abroncs oldalfalán nyíllal vannak megjelölve) nem helyezhetők át a jármű egyik oldaláról a másikra, hanem kizárólag ugyanazon oldalon helyezhetők előre vagy hátra, hiszen csak így kerülhető el a kerekek rossz irányba történő forgása.

Kiegyensúlyozatlanság

A kopás és a használat során előforduló külső behatások, ütések hatására folyamatosan változik az abroncs tömegközéppontjának helye, súlyeloszlása. Ennek következménye lehet, hogy a kerék nem gördül egyenletesen, hanem fel-le, vagy oldalirányú mozgást, szitálást is végez. Ilyenkor gyengül az abroncs és az aszfalt közötti kapcsolat, így romlik az útfekvés, megnő a fékút, valamint kellemetlen rázkódást, kormányszitálást tapasztalhatunk. A kiegyensúlyozatlanság emellett az abroncsok szabálytalan kopásához, valamint a kerékfelfüggesztés, a csapágyak és a kormánymű idő előtti elhasználódásához vezet. Ezért a gumiabroncsok kiegyensúlyozottságát a rezgés első jeleinek megjelenésekor ellenőrizni kell.

Kerékcsavarok

A kerékcsavarok kézzel, érzés szerinti meghúzása nem megfelelő - a gyártó által megadott meghúzási nyomatékokat mindenképpen be kell tartani. Erre vonatkozóan az autó kézikönyve tartalmaz iránymutatást. Ezért ajánlatos nyomatékkulcsot használni, amely lehetővé teszi az előírt nyomaték pontos betartását. Mindig az egymással átlósan szemben levő kerékanyákat kell egymás után meghúzni.

A gumiabroncs tárolása

Szakszerű tárolással a gumiabroncs öregedése csökkenthető. A felni nélküli gumikat állítva és időnként forgatva, a felnin maradt gumikat fektetve tároljuk úgy, hogy a guminyomást 1,0 bar-ra csökkentjük. A gumikat száraz, hűvös helyiségben kell tartani, ahol nem éri őket napfény, és a vegyi anyagokkal, oldószerekkel, kenőanyagokkal, kőolaj-származékokkal sem érintkeznek.


Gumiszervizünk szolgáltatásai »

9909 Körmend, Liszt F. u. 16.

(+36) 20/967-8408

© Autotech - Minden jog fenntartva
Weboldal: