Autóklíma

  Autódiganosztika

  Gumiszerviz

  Gyorsszerviz

Tudnivalók az autóklímáról

Amennyiben járműve még nem rendelkezik klímaberendezéssel, az alábbiakban elolvashatja annak előnyeit. Ezen kívül bemutatjuk a klímarendszer felépítését, fő elemeit, és működését, valamint adunk néhány tanácsot a légkondicionáló használatával kapcsolatban.

Az autóklíma előnyei

Az utastérben nagy melegben is kellemes hőmérsékletet tart, így enyhíti a fáradtságérzetet, növeli a koncentrálóképességet, biztosítja a gyors reflexműködést.

Csökkenti az utastérbe kerülő levegő páratartalmát, megakadályozza az ablakokon a páralecsapódást, így javítja a látási viszonyokat, ezzel is hozzájárulva a biztonságos vezetéshez.

Levegőszűrést végez. A szilárd szemcsék, pollenek nem jutnak be az utastérbe.

Lehetővé teszi a zárt ablakok melletti autózást. Megszűnik a kellemetlen huzat, és nem zavarják külső zajok az utasokat.

Az autóklíma-rendszer felépítése, működése

Az autóklíma kompresszora összesűríti a gáz halmazállapotú hűtőközeget, megnövelve ezzel a hőmérsékletét. Ez a kondenzátorba kerül, ahol a menetszél vagy a ventilátor segítségével hőt vonunk el, melynek hatására cseppfolyóssá válik (lecsapódik). A hűtőközeg ezután áthalad a szárítószűrőn, mely párátlanítja, és kiszűri az esetleges szilárd szennyeződéseket. A nagy nyomású, cseppfolyós halmazállapotú hűtőközeg az expanziós szelephez érkezik, amely közvetlenül a párologtató előtt helyezkedik el.

Az expanziós szelepen áthaladva nyomáscsökkenés következik be, ami miatt a hűtőközeg cseppfolyósból gáz halmazállapotúvá változik. Mivel ez a folyamat hőcsökkenéssel jár, lehűti a párologtató felületét, s ezáltal a rajta áthaladó - a ventillációs rendszer által az utastérbe fújt - levegőt. A kis nyomású gáz hűtőközeg ezután visszajut a kompresszorhoz, hogy a körfolyamat újra kezdődhessen.

A rendszer fő elemei:

Kompresszor

Biztosítja a hűtőközeg cirkulálását, összesűríti a hűtőközeget és a kondenzátorba juttatja. A kompresszort a jármű motorja ékszíj segítségével hajtja meg. Általában mágneskuplung segítségével történik a vezérlése, amely akkor kapcsolja össze a szíjtárcsát a kompresszor tengelyével, ha a mágnestekercs jelet kap.

Kondenzátor (klímahűtő)

A motor hűtőradiátora előtt helyezkedik el. Itt történik a kompresszorból érkező nagynyomású, magas hőmérsékletű hűtőközeg lecsapódása, amely így cseppfolyós állapotban hagyja el a kondenzátort. A műveletet a kondenzátort hűtő ventilátor segíti.

Szárítószűrő

Feladata a nedvesség és a szennyeződések eltávolítása a hűtőközegből, emellett pedig a hűtőközeg tartályaként szolgál. A benne lévő szemcsés szűrő csak meghatározott mennyiségű nedvesség felszívására képes.

Expanziós szelep

A nagynyomású és az alacsonynyomású tereket választja el egymástól. A hőmérséklet függvényében szabályozza hűtőközeg áramlását, többet vagy kevesebbet juttat belőle az elpárologtatóba. Általában az elpárologtató közelében van elhelyezve, vagy arra van rászerelve.

Párologtató

Az elpárologtató a gépkocsi belső terében, a műszerfal alatt található. Tulajdonképpen egy csőkígyó, melynek hőátadó képességét lamellákkal növelik. Itt történik a nagynyomású hűtőközeg gáz halmazállapotúvá történő átalakulása, mely hőelvonással jár, és lehűti a párologtató felületét - az pedig a rajta áthaladó levegőt.

Levegőbefúvó

Feladata, hogy a külső (vagy keringető üzemmódban a belső) levegőt a lehűlt párologtatón keresztül a gépkocsi utasterébe juttassa.

Használati tanácsok

Ne irányítsuk közvetlenül magunkra a hideg légáramlatot, mert ez megfázást, ízületi gyulladást okozhat.

A felforrósodott autóba beülve ne hűtsük le túl gyorsan az autó belsejét, mivel megviseli a szervezetet a gyors hőmérsékletváltozás.

A gépkocsi utasterében legfeljebb 8-10 fokkal legyen hidegebb, mint a külső hőmérséklet, mivel ellenkező esetben kiszállás után, a melegben hirtelen kitáguló erek miatt csökken a vérnyomás, és erős fáradtságérzet léphet fel.

Fogyasszunk folyadékot, mivel a klíma nemcsak hűti, hanem szárítja is az utastér levegőjét, és a test kipárolgása megnő.

Elsősorban külsőlevegő befújással használja klímaberendezést - belső levegőkeringetésre csak indokolt esetben (pl. kellemetlen külső szag) kapcsolja. Városban ugyancsak ajánlott a belső levegőkeringetés, mivel a városi szmog teljes kiiktatására a pollenszűrő nem képes.

Vegye figyelembe, hogy a légkondicionáló használata csökkenti a motor teljesítményét.


A klímarendszer karbantartása, szolgáltatásaink »

9909 Körmend, Liszt F. u. 16.

(+36) 20/967-8408

© Autotech - Minden jog fenntartva
Weboldal: